27 Januari 2016: Film: Leviathan(2014)
van Andrey Zvyagintsev
Leviathan is een zeer sterke film van Russische makelij. Zvyagintsev kaart maatschappelijke problemen aan in een film waarin de beelden centraal staan. De samenkomst van het perfect in beeld gebrachte Russische landschap en het ontroerende acteerwerk brengen Leviathan tot een uitermate positief einde.
Met weer een fantastische Russische (!) maaltijd van RoosMarijn.
Reserveren film en maaltijd verplicht: reserveren@podiumvreewijk.nl
Aanvang 18.30 uur.
Zaal open vanaf 18.00 u.
Prijs €12,50
Alleen film: € 5,- Zaal open vanaf 19.15u. Aanvang film om 19.30 u, ook dit reserveren.
Voorprogramma
De prijs van succes, in de serie Vreewijk, kroniek van een herstructurering.
Leviathan
Leviathan is de nieuwste film van de wonderboy van de Russische cinema Andrej Zvyagintsev. Met veel gevoel voor verbeelding weet hij een sober en zwaarmoedig drama neer te zetten. En juist in die zwaarmoedigheid schuilt de schoonheid van zijn film. Zvyagintsev laat de moeizame verhouding tussen man en staat zien, waarin de man de tragische figuur is die gedreven door zijn rechtvaardigheidsgevoel vuistslagen in de luchtledigheid uitdeelt. De film is een nauwelijks verholen kritiek op de benauwende samenleving in het algemeen.
Leviathan gaat over Kolja, een doorsnee man woonachtig in een kleine stad aan de Barentszzee in Noord-Rusland. Samen met zijn prachtige vrouw en eigenwijze zoontje uit een eerder huwelijk leidt hij een gelukkig bestaan. Kolja leeft met zijn gezin in een mooi huis op een prachtig stuk land aan het water. Maar de burgemeester van de stad, Vadim Sergejevitsj, heeft zijn zinnen op Kolja’s land gezet en tracht hem voor een schijntje uit te kopen. Maar Kolja is verknocht aan zijn land en niet van plan zijn plek op te geven. De methoden van burgemeester Sergejevitsj worden echter steeds agressiever.
Oorsprong
Zvyagintsev putte zijn inspiratie uit een Amerikaans verhaal. Een goede vriend vertelde hem de belevenissen van een man in Colorado. Ook die lag in de clinch met een hogere macht. De boven hem gestelden wilden het huis en de garage van deze Amerikaan afpakken. Tegenover de superioriteit en het gezag van deze overheidsmacht was de man volslagen kansloos. In al zijn woede, sprong hij op een tractor en verwoestte een aantal gebouwen om hem heen voordat hij zelfmoord pleegde. Dit verhaal was de initiële inspiratiebron van Zvyaginstev voor zijn film Leviathan.
Westerse bril
Nu de oorsprong van de film duidelijk is, zijn ook de beweegredenen van Zvyagintsev beter te begrijpen. Op de persconferentie van het filmfestival in Cannes stelde meer dan de helft van de journalisten de vraag hoe Rusland zou reageren op een film waarin de hogere macht in twijfel wordt getrokken. Zvyagintsev stelde daarop dat hij deze film niet had gemaakt als aanklacht tegen het huidige regime in Rusland. Al zijn veel Europeanen en Amerikanen geneigd om dat anders te zien. Zvyagintsev stelde dat hij een meer universeel verhaal wilde vertellen. In welke samenleving men ook woont, ontwikkeld of onderontwikkeld, overal heeft men te maken met de frictie tussen individu en hogere machten. Het feit dat de film voor dertig procent is gesponsord door de Russische regering en de komende maanden gewoon in de Russische bioscopen draait, laat zien dat film politieke spelletjes overstijgt. Ook in Rusland.
Veelbelovende regisseur
Leviathan is de vierde speelfilm van Zvyagintsev en opvolger van de meesterwerken Elena, The Return en The Banishment. Zvyagintsev is één van de weinige regisseurs die de plank nog niet heeft misgeslagen. Steeds weer is hij de sobere chroniqueur van de Russische cultuur. Wel doet hij met Leviathan iets nieuws. Tussen alle zwartgallige scenario’s valt voor het eerst zowaar een vleugje humor te bespeuren. Toch vormt deze humor maar een streepje licht in een allesomvattende duisternis.
Zvyagintsev is al de meester van de traan. Als hij die weet te combineren met een even trefzeker geschetste lach, dan zal het niet lang meer duren of hij zal zich tot de grootste regisseurs van dit tijdperk mogen rekenen.
bronnen: www.filmvandaag.nl en www.nwtv.nl
Voorprogramma: De prijs van succes, in de serie Vreewijk, kroniek van een herstructurering.
Film van Han Hoezen en Perry Boomsluiter – November 2015
Hoe is de renovatie van Reigerpad en Weimansweg verlopen? En kan Havensteder dit hoge niveau volhouden?
Dit voorjaar startte corporatie Havensteder met een ingrijpende renovatie van twee straten in tuindorp Vreewijk, als pilot. Inmiddels worden de eerste woningen opgeleverd aan terugkerende en nieuwe huurders.
Bij vriend en vijand is veel enthousiasme voor de uitstraling van de gerenoveerde woningen; sommigen spreken zelfs van monumentaal eerherstel van het tuindorp. Echter, de financiële armslag van Havensteder staat een dergelijke kwaliteitsrenovatie voor de rest van de wijk niet langer toe. Wat nu?
Waarschuwingen, realisme en gelatenheid vanuit het grootste tuindorp van Nederland. “Waarom zouden wij alleen moeten opdraaien voor de meerkosten van renovatie van een monumentendorp?”
Reserveren film en maaltijd verplicht: reserveren@podiumvreewijk.nl
Aanvang 18.30 uur.
Zaal open vanaf 18.00 u.
Prijs €12,50
Alleen film: € 5,- Zaal open vanaf 19.15u. Aanvang film om 19.30 u, ook dit reserveren.
Het Witte Paard
Groenezoom 245, Rotterdam, 3075 GD